Wittenbergin kaduilta reformaatioaiheiseen virtuaalinäyttelyyn

IMG_0110
Vai piilotellaanko pressun alla sittenkin vain salaista DDR-arkkitehtuurin helmeä? (Kuva: Päivi Räisänen-Schröder)

Saksan-matkailijalle on tänä vuonna tarjolla runsain mitoin reformaatioaiheisia tekemistä ja kokemista. Myös matkamuistoissa löytyy. Berliinissä kirjakaupat pullistelevat Luther-aiheista kauno- ja tietokirjallisuutta, Wittenbergissä vanhankaupungin kauppojen ikkunat houkuttelevat ostamaan omaksi halittavan pehmo-Lutherin tai Luther-nallen tai vaihtoehtoisesti täyttämään mahdolliset hellyysvajeet Luther-konvehdeilla tai -liköörillä. Jo Wittenbergin juna-asemalla matkailijaa tervehtii Raamatun kansiin verhottu kerrostalo, joka ei jätä merkkivuoden teemaa arvailujen varaan.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Wittenbergin kaduilla käyskentely itsessään toimii havainnollistavana aikamatkailuna. Itselleni oli varsinainen ahaa-elämys, kun ensimmäisellä Wittenbergin-matkallani oivalsin, miten pienellä alueella – kirjaimellisesti saman kadun varrella – reformaation alkuaskeleita koordinoitiin. Nykyisen Collegienstraßen itäpäässä kohoavat Mustan luostarin, Lutherin kodin ja nykyisen Lutherhaus-museon, muurit. Kivenheiton verran länteen päin ovat vanhan yliopiston tilat, joiden ikkunoista voi tähyillä Lutherin aisaparin Philipp Melanchthonin (1497–1560) puutarhaan.

IMG_0054
Näkymä Melanchthonin takapihalta Leucorea-yliopistoon. (Kuva: Päivi Räisänen-Schröder)

Lyhyen kävelyn jälkeen aikamatkailija saapuu torille, jonka välittömässä läheisyydessä sijaitsivat varhaisen luterilaisuuden hovimaalarin, kirjapainajan, apteekkarin ja taitavan bisnesmiehen Lukas Cranach vanhemman (1472–1553) hulppeat työ- ja liiketilat. Collegienstraße on tässä vaiheessa vaihtanut nimeä Schlosstraßeksi, mutta päättäväisesti länteen jatkamalla kulkija on jo pian kadun toisessa päässä, sen oven kohdalla.

IMG_0041
Olisiko tässä länsimaiden historian kuuluisin ovi? (Kuva: Päivi Räisänen-Schröder)

Kyseessä on tietenkin linnankirkon kuuluisa ovi, johon Lutherin legendan mukaan kerrotaan kiinnittäneen teesinsä. Tässä kohtaa innokasta reformaatioturistia odottaa kuitenkin pettymys, sillä alkuperäiset ovet eivät ole säilyneet. Muutenkin kirkko on restauroitu – sinänsä upeasti – 1800-luvun lopun asuunsa, uhkuen aikakauden preussilais-luterilaista kansallistunnetta.

Mutta entäpä sitten ne reformaatioentusiastit, joka eivät voi tai halua matkustaa paikan päälle Wittenbergiin tai muualle Saksaan? He voivat sukeltaa vaikkapa Baijerin osavaltion opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyökumppaneineen lanseeraamaan virtuaaliseen reformaationäyttelyyn Martin Luther und die frühe Reformation in Bayern: Anhänger, Gegner, Sympathisanten (”Martin Luther ja varhainen reformaatio Baijerissa: Kannattajat, vastustajat, sympatisantit).

Vaikka luterilaisuuden perinteisen sankaritarinan kulisseina toimivat pitkälti Wittenbergin ajatushautomot ja valtakunnanpolitiikan vallan linnakkeet, tosiasiassa tänä päivänä vahvan katolinen Baijeri oli hyvin merkittävä varhaisen reformaation kannalta. Siellä sijaitsivat esimerkiksi Nürnbergin kaltaiset kaupan ja kirjapainon keskukset sekä Memmingenin kaupunki, joka profiloitui talonpoikien etujen ajajana. Augsburg taas oli paitsi finanssimaailmaa hallitsevien Fuggereiden kotikaupunki, myös virallisen kirkkohistorian tärkeä näyttämö. Juuri Augsburgissa keisarille luovutettiin vuonna 1530 kaupungin nimeä kantava ja meidän kaikkien tuntema Augsburgin tunnustus. Vuonna 1555 taas solmittiin yhtä lailla tunnettu Augsburgin uskonrauha, joka salli hallitsijoiden päättää maidensa tunnustuksesta (”kenen maa, sen uskonto”).

bavarikon frontpage
Kuvakaappaus virtuaalinäyttelyn kotisivulta.

Baijerin virtuaalinen reformaationäyttely, johon voi tutustua myös englanniksi, lupaa esitellä yhdeksän vaikuttajaa, kaksitoista keskeistä paikkaa sekä peräti satakaksikymmentä merkittävää ”kulttuuriaarretta”. Vannoutuneimmille Luther-faneille se tarjoaa pääsyn useiden maestron varhaisten julkaisujen ja alkuperäiskäsikirjoitusten äärelle sekä virtuaalisen kierroksen Coburgin linnan Luther-huoneeseen, missä lainsuojaton Luther majaili vuonna 1530 Saksin vaaliruhtinaan jatkaessa matkaa Augsburgin valtiopäiville. Coburgissa – joka oli tuolloin Saksin vaaliruhtinaskunnan eteläisin nipukka – Luther otti vastaan useita vieraita, esimerkiksi valtiopäivien jumalattomasta menosta tuohtuneen Argula von Grumbachin. Kaikkien von Grumbachin ystävien iloksi kerrottakoon, että myös hänet on otettu näyttelyyn mukaan. Esillä on kaksi vuoden 1523 pamflettia digitaalisina versioina.

Näyttelyn kotisivulta pääsee myös muihin virtuaalisiin museoihin, jotka esittelevät Baijerin historiaa – tietenkin myös Oktoberfestin kautta (tosin vain niille, jotka kykenevät tilaamaan tuoppinsa sujuvalla saksalla). Saksa dominoi harmillisella tavalla myös reformaationäyttelyn sivuja, sillä sivujen pidempiä johdanto- ja taustoittavia tekstejä ei pääsääntöisesti ole käännetty englanniksi. Linkit kuitenkin löytyvät englanniksikin, joten alkuhämmennyksen jälkeen näyttelyssä pystyy kyllä navigoimaan ainakin auttavasti. Itse kuvia ja esineitä onneksi pystyy ihailemaan kielitaidosta riippumatta.

bavarikon exhibits 02
Kuvakaappaus näyttelyn all exhibits -sivulta.

Reformaationäyttelyyn pääsee klikkaamalla englanninkielisen aloitussivun linkkejä Personalities, Sites taikka All exhibits. Viimeisin linkki avaa suoran pääsyn näyttelyn esineistöön ja kuvamateriaaliin. Henkilökavalkadi kattaa seitsemän miestä ja kaksi naista – jo mainitun Argula von Grumbachin sekä reformaation vastustajana tunnetun abbedissa Caritas von Pirckheimerin (1467–1532).

Mieskaartin johdossa on täälläkin Luther, jota seuraavat Johannes Eck, Hans Sachs, Veit Bild, Christoph Schappeler, Urbanus Rhegius sekä Andreas Osiander. Kaksi viimeisintä ovat yhdessä Eckin (1486–1543) kanssa tunnettuja teologeja. Siinä missä Eck kuului Lutherin kiivaimpiin vastustajiin, Rhegius (1489–1541) ja Osiander (1498–1552) olivat reformaation miehiä. Veit Bild (1481–1529), koulutukseltaan niin ikään teologi, edustaa niitä aikalaisia, jotka kannattivat uudistuksia, mutta eivät varsinaisesti siirtyneet Lutherin leiriin, ainakaan pysyvästi. Myös Christoph Schappeler oli teologi. Memmingenissä papinvirassa ollut Schappeler muistetaan erityisesti talonpoikien uudistusvaatimusten puolestapuhujana. Käsityöläistaustaisia reformaation toimijoita näyttelyssä edustaa nürnbergiläinen mestarilaulajana tunnettu suutari Hans Sachs (1494–1576), jonka kynästä on lähtöisin nimitys Lutherista ”Wittenbergin satakielenä”.

Virtuaalinäyttelyn henkilöt ja paikat esitellään ennen kaikkea tekstien kautta – tässä suhteessa näyttelyn konsepti on yllättävän vanhanaikainen. Toki arvokkaita käsikirjoituksia ja varhaisia painotuotteita pääsee digitoituna tarkastelemaan paljon lähempää ja tarkemmin kuin vitriinin läpi. Luulisi silti, että rikkaalta seudulta olisi ollut saatavissa enemmän esineistöä ja kuvamateriaalia. Poikkeuksen muodostavat nyt lähinnä Michael Ostendorferin komea alttaritaulu Regensburgista, Neuburgin linnan kappelin yltäkylläiset kattomaalaukset sekä Coburgin linnan Luther-huoneen 3D-versio.

bavarikon 3D-Coburg
Kuvakaappaus Coburgin linnan Luther-huoneen virtuaaliesittelystä.

Lisäksi englanninkielinen toteutus on jäänyt pahasti puolitiehen: Näyttely on avattu jo 15. maaliskuuta 2017, joten mitään täydennyksiä teksteihin tuskin on enää odotettavissa. Ei vaikuta järin ammattimaiselta, jos virtuaalinäyttelylle on laadittu englanninkieliset sivut, joiden tieteellinen anti on kuitenkin tarjolla pääasiassa saksaksi. Näyttää siis siltä, että huimimmat reformaatiokiksit saa vielä vuonna 2017 matkustamalla itse paikan päälle.

Päivi Räisänen-Schröder

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s